Kaat en Charlotte op de rooster

Vandaag leggen we Kaat en Charlotte op de rooster. Kaat werkt bijna 1 jaar bij ESQ Solutions en Charlotte is gestart sinds begin dit jaar. Charlotte had al een achtergrond in preventie, voor Kaat was het allemaal wat nieuwer. Dé ideale personen om te laten vertellen over hun ervaring bij ESQ Solutions.

 

Hoe past het ESQ verhaal binnen jullie verwachtingen?

Charlotte: "Ik was het al gewoon om bij verschillende klanten te werken bij mijn vorige werkgever. Ik miste daar wel de verbondenheid met mijn klanten en dat is wat ik wel vind bij de ESQ aanpak en klanten. ESQ staat voor Environment, Safety en Quality. Dit merk ik ook al tijdens het werk. Ik werk nu vooral als preventieadviseur maar de vragen die ik krijg, gaan soms al breder dan enkel preventie. Ik vind het interessant dat deze zaken ook mijn pad kruisen, zo kom ik ook in contact met milieu en kwaliteit.

De bedrijfscultuur is wat ik had verwacht (en had gehoopt). De open cultuur, het kunnen vragen stellen aan elkaar is wat mij over de streep trok om voor ESQ Solutions te kiezen."

Kaat: "Het feit dat je direct contact kan opnemen met een collega om je te helpen. De afstand tussen de collega’s is zeer klein ook al zien we elkaar niet altijd veel. Ik kwam van de schoolbanken en had schrik om als consultant te starten. Dit is goed gekomen omdat ik super ondersteund wordt door alle ESQ collega’s."

Wat is jullie beste ESQ moment tot nu toe?

Kaat: "Mijn eerste klant die ik mocht zelfstandig begeleiden, dat was spannend. Ik merkte na enkele weken dat ik dit goed kon opvolgen met de al reeds opgedane kennis van de eerste maanden. Dit geeft aan dat je als consultant snel kan bijleren. Ik doe enorm veel kennis op samen met het ESQ team.

Maar mijn ultieme hoogtepunt is dat ik recent toegelaten ben in het ESQ feestcomité. Waarmee we leuke evenementen met gans het team organiseren, om ook naast het werk elkaar te zien. (nvdr: Kaat is er glansrijk in geslaagd om dankzij goed stakeholder management de sollicitatie voor het feestcomité enorm te verkorten ;-)).

Charlotte: "In mijn korte periode bij ESQ Solutions heb ik al een zeer leuk moment meegemaakt. Ik mocht een brandanalyse bij een klant uitvoeren, de klant was zeer tevreden met het resultaat en vraagt nu om dit verder uit te werken. Deze erkenning vond ik het beste moment in mijn nog prille ESQ carrière."

Charlotte ESQ.jpg

Wat willen jullie bereiken binnen ESQ of bij de klanten?

"Projecten kunnen opzetten die na onze tussenkomst ook op zichzelf kunnen blijven werken, projecten die dankzij onze unieke aanpak nadien gedragen worden door de onderneming. Ik kijk er ook naar uit om verder vaste klanten te krijgen en deze te ondersteunen.", aldus Charlotte. 

Kaat voegt daar onmiddellijk aan toe: "Dat vind ik zeer belangrijk, maar ook het opbouwen van een band of relatie bij mijn klanten en hen laten weten dat wij hun verder kunnen helpen. Als een collega gezien worden bij klanten, ook al zijn we niet constant aanwezig bij klanten."

Is het niet eenzaam om als consultant te werken?

Kaat: "Nee, ik werk vaak met collega’s. Als ik ergens actief ben voor milieu, is er soms ook een andere collega voor preventie. Dan proberen we af te spreken zodat we die dagen samen bij de klanten zijn en samen kunnen werken. Als ik toch ergens alleen ben bij een klant, probeer ik een goede band op te bouwen met de werknemers van de klant. Zo voel ik mij nooit alleen bij klanten."

Charlotte: "Nee, soms werken we met verschillende collega’s aan 1 project, waardoor we onderling veel kunnen overleggen."

Team foto.jpg

We ronden af met een toertje langs de ESQ waarden, wat betekenen ze voor jullie?

Charlotte:

#werkplezier: Mijn klanten verder helpen geeft mij veel werkplezier.

#betrokkenheidDe kans krijgen om een vervanging te doen van een collega bij een klant waar ik nog niet veel was geweest en de klant die hier ook direct mee akkoord is!

#professionalismeFeedback geven is belangrijk maar feedback ontvangen ook. Hierdoor leren wij veel bij.

#ontwikkelingElke dag nieuwe en andere dingen ontdekken. Ook dingen tegenkomen die niet alledaags zijn als preventieadviseur. Met deze niet alledaagse onderwerpen kan ik altijd terecht bij collega’s.

 

Kaat:

#werkplezier: De projecten lopen goed, waardoor ik mij meer op mijn gemak voel en klanten appreciëren zaken die ik heb gedaan. Dat geeft energie.

#betrokkenheidOok als je niet bij klanten bent, contacteren de klanten je voor werk gerelateerde zaken. Een band creëren met klanten zodat het ook over niet werk gerelateerde zaken kan gaan. Klanten die vragen stellen over andere zaken dan enkel milieu of preventie.

#professionalisme: Er is een zeer duidelijke mappenstructuur op Dropbox waar er veel informatie op aanwezig is bij ESQ Solutions, hierdoor kunnen wij onze klanten goed ondersteunen. Met of zonder hulp van andere collega’s.

#ontwikkeling: Voelen dat je kennis sneller groeit dan dat je bij één bedrijf zou werken. Nu kom ik  bij veel verschillende bedrijven en sectoren, krijg ik veel meer diverse vragen waaruit ik veel kan leren.

 

Dank je wel voor de medewerking, Kaat en Charlotte!

Terug naar overzicht