Het Voka Charter Duurzaam Ondernemen is binnen!

Proficiat aan ons allemaal! Vorige week mochten we ons eerste Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO) in ontvangst nemen. We zijn één van de 92 Oost-Vlaamse bedrijven die inzetten op duurzaam ondernemen. Die écht inspanningen leveren om negatieve impacten te reduceren en positieve te vergroten. En die met veel goesting de transitie inzetten of verder zetten. Want elke bijdrage telt, hoe klein ook.

Laureaat_2023.jpg

Een greep uit de duurzaamheidsacties die tot dit resultaat hebben geleid, vind je hieronder. 

  • Stakeholderbevraging als input voor verdere innovatie en verduurzaming van onze strategie

Vertrekkende van onze kernactiviteiten “bedrijven ondersteunen op gebied van milieu, preventie en kwaliteit”, kan ESQ Solutions de grootste impact realiseren via haar klanten: hen bijstaan met professioneel advies om duurzame groei te realiseren. Het opstellen van een materialiteitsanalyse en actieve bevraging van onze stakeholders bleek de geschikte tool om onze activiteiten nog beter af te stemmen op de noden van de klanten en verdere invulling te geven aan onze interne strategie. In een eerste oefening bepaalden we onze belangrijkste impacten via een strategische SWOT analyse en brachten we de belangrijkste stakeholders in kaart.

De resultaten van de SWOT analyse vertaalden we in hanteerbare en heldere thema’s, dewelke ibij alle medewerkers werden bevraagd. Dit gaf een duidelijk beeld van wat onze medewerkers zinvol vinden, zowel op vlak van interne organisatie als op vlak van jobinhoud (waar willen we mee bezig zijn). In een volgende stap zullen onze externe stakeholders bevraagd worden met een digitale vragenlijst, gecombineerd met online infosessies. Nadien voorzien we 1-to-1 feedbackmomenten om dieper in te kunnen gaan op bepaalde resultaten.

Zo krijgen we beter inzicht in de noden en verwachtingen van onze stakeholders. Dit zal als input dienen voor onze strategie en innovatieproces, zodat we met de beschikbare resources en de juiste focus, diensten ontwikkelen die de grootste impact hebben bij onze klanten en waarbij duurzaamheid verder verankerd wordt in onze groei.

ESQ SDG.jpg (1)

 

  • Onze missie, visie, waarden en interne cultuurbeleving meer kenbaar maken naar buiten toe

In ons bedrijf zijn de missie, visie en waarden duidelijk en worden ze goed doorleefd en beleefd door iedereen in het team. We willen deze cultuurbeleving nu ook naar onze externe stakeholders (klanten, leveranciers, partners,...) brengen. Dit hebben we gedaan door het uitzetten van een marketing en communicatie strategie, een duidelijke communicatie van onze missie, visie en waarden op de website en sociale media, een pagina exclusief met inspiratienota's omtrent ons duurzaamheidsbeleid en inzet op communicatie van onze interne activiteiten rond de missie, visie en waarden van ESQ Solutions (#brengdevisietotleven).

 

  • Transparante communicatie met onze stakeholders en nog meer leren uit hun feedback

Dankbaar zijn voor feedback en eruit leren, het zit in ons DNA en is ook omschreven in onze waarde #ontwikkeling. Om nog beter te luisteren naar de feedback van stakeholders werkten we processen uit rond het ontvangen en behandelen van klachten en feedback: welke 'feedback' ontvangen we, hoe ontvangen we dit, hoe wordt dit behandeld/wat doen we er mee en welke communicatie bezorgen we terug aan onze stakeholders?

 

  • Onze klanten ondersteunen in de uitwerking van hun duurzaamheidsbeleid

We hebben de voorbije periode met veel plezier tijd vrij gemaakt om ons dienstenpakket op vlak van duurzaamheid verder te ontwikkelen ('duurzaam resultaat', CO2 prestatieladder, levenscyclusanalyse,...), deze werden ook gecommuniceerd aan onze stakeholders via de website (link). We ontwikkelden eveneens een innovatie-tool om de haalbaarheid van nieuwe ideeën af te toetsen aan vastgelegde criteria en hierop gebaseerd ons dienstenpakket hiermee uit te breiden.

 

  • Optimale cultuurbeleving en goede dialoog op de werkvloer

Onze interne cultuur bevragen we bij onze medewerkers via een "culture survey", deze bevraging is gebaseerd op people drivers en business drivers. We zijn terecht fier met de hoge scores die we krijgen van onze medewerkers en willen hierop verder werken. Een plan van aanpak werd opgemaakt en uitgevoerd volgens de prioriteiten van deze "culture survey".

 

  • De klimaatimpact (CO2-voetafdruk) van onze activiteiten in kaart brengen en de CO2 uitstoot tgv dienstverplaatsingen reduceren

We bepaalden onze CO2 voetafdruk (scope 1 en 2) en legden een concrete target vast op vlak van reductie van onze CO2 voetafdruk. De verdere vergroening van ons wagenpark, de implementatie van fietsleasing en het installeren van een fietscultuur bij het ESQ team werden uitgevoerd of geïnitieerd. Enkel zo zetten we proactief stappen richting onze target!

ESQ certificaat VCDO.jpg

Ook zin gekregen om ermee aan de slag te gaan, ga een kijkje nemen op de website van VOKA via deze link.

Terug naar overzicht