Het tweede VCDO charter als kers op onze duurzame taart

Op 26 juni 2024 mochten we voor het tweede jaar op rij ons VCDO charter in ontvangst nemen. In het fijne gezelschap van nog 93 Oost-Vlaamse bedrijven die volop de kaart trekken van duurzaam ondernemen.

 

Proficiat aan alle ESQ collega's die elke dag hun schouders zetten onder ons verhaal en onze missie.  Die via onze strategische duurzaamheidsinitiatieven hun steentje bijdragen om dit resultaat te behalen. Zo maken we samen die vitale "duurzame" toekomst, voor iedereen, steeds opnieuw, dankzij onze unieke aanpak. 

Laureaat_2024_NL.png

Het was niet makkelijk om te kiezen, maar we selecteren de top 3 van onze duurzaamheidsinitiatieven...

 

  • Luisteren naar onze stakeholders

In 2023 gingen we aan de slag met onze materialiteitsanalyse, om zo te weten welke prioritaire thema's we naar strategische doelstellingen en acties konden vertalen. Hiertoe maakten we een long list van thema's waar we met ESQ kunnen en willen op in zetten (nu en in de toekomst).  Zowel de zaakvoerders als het ESQ team gingen aan de slag om deze thema's te scoren op belangrijkheid  of materialiteit. Nadien volgde een externe bevraging bij onze klanten, dit via een digitale enquête en de mogelijkheid tot een online contactmoment. De resultaten van deze interne en externe input verwerkten we in onze materialiteitsmatrix. We leerden niet enkel bij over hoe je deze stakeholderbevraging uitvoert, maar ook inhoudelijk bracht het ons inzichten. Inzichten, die we nu verder verwerken in ons huidig en toekomstig strategisch plan.

 

  • Barometer voor matchmaking

Omdat we met ESQ willen inzetten op duurzame samenwerkingen met onze klanten/prospecten willen we de match kunnen meten en evalueren. Ja, zelfs voor of bij het begin van een samenwerking. We ontwikkelden een barometer en willen deze nu verder integreren in onze processen en werking.  De barometer is een evaluatie-tool waar we met het ESQ team aan de (toekomstige) klant een score zullen geven op onder andere missie/visie/waarden, processen/producten/diensten, mensen & cultuur. Zo gaan we op zoek naar het échte engagement van klanten om met ons samen te werken en hun commitment om in te zetten op hun mensen en groei in de brede zin van het woord.

 

  • Cultuurscore verankerd als KPI

Onze cultuur en 4 waarden liggen vast in een gedragskompas, dat ons ESQ-DNA vastlegt en waar we in onze interne werking actief mee werken. Via een culture survey meten we onze cultuurscore bij onze medewerkers via vragen over missie/visie/waarden, business drivers en people drivers. Van hieruit maken we een plan op om onze sterke punten goed te blijven borgen en onze ontwikkelpunten aan te pakken. We herhalen de culture survey elke 2 jaar en nemen de score nu ook mee in ons KPI dashboard.  Zo verankeren we cultuur in onze strategische ambities en zetten we volop in op duurzame groei. Meer weten over deze culture survey, klik dan hier

Beeld Culture Survey.jpg

 

Terug naar overzicht