De impactscore voor stikstof toegelicht

Wist je dat… 

Sedert een paar maanden vraagt het stikstofdecreet een extra stap in vergunningsaanvragen met N-emissies. Je wordt nu gevraagd om de mobiliteitsimpact en de impact tijdens de aanlegfase van jouw project ook te berekenen en toe te voegen aan de vergunningsaanvraag.

 

Wat houdt dit in?

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen eenvoudige en complexe dossiers. Om te bepalen of jouw project over een eenvoudig dossier gaat, moet je kunnen bewijzen dat het project onder de 1% minimisdrempel ligt.

Impact van mobiliteit:

Eenvoudige dossiers (met beperkte verkeersbewegingen) vereisen een minder uitgebreide analyse. Hiervoor breng je alle verkeersbewegingen van jouw project (in de aanlegfase en in de exploitatiefase) in rekening en vervolgens worden hier stikstofemissies aan gekoppeld. In de vergunningsprocedure zal de overheid de stikstofemissie gegenereerd door de mobiliteit van je project vergelijken met tabellen van verkeershoeveelheden (licht en zwaar vervoer) waarvan men de zekerheid kan hebben dat het depositie-effect op een bepaalde afstand op een bepaalde KDW (kritische drempelwaarde) zeker onder de de minimisdrempel ligt.

Impact tijdens aanlegfase (gebruik machines, werktuigen):

Voor de stikstofimpact te bepalen tijdens de aanlegfase breng je in kaart welke machines en werktuigen er gebruikt zullen worden tijdens de aanlegfase van jouw project. Vervolgens zal de totale uitstoot van alle machines en werktuigen vergeleken worden met de tabellen aangeboden door VITO om het depositie-effect (op een bepaalde afstand van een habitatgebied) met een bepaalde KDW te bepalen en aan te tonen onder de 1% minimisdrempel te liggen.

Indien uit de vergelijking blijkt dat men over de 1% minimisdrempel zit of jouw project is een MER-plichtig dossier, blijft de huidige werkwijze zoals opgenomen in de richtlijnenboeken behouden. Dan gebruik je de impactscore tool om de impact te berekenen.

 

Hoe begin ik er aan?

Je vindt alle Excel files voor de berekeningen terug op de website van VITO. 

Voor de mobiliteit:

- Standaard file voor de berekening van de verkeersbewegingen: Excel file

- Vergelijkingstabellen voor mobiliteit: VITO Studie 

Voor de aanlegfase:

- Standaard file voor de berekening van de uitstoot van machines en werktuigen: Excel File

- Vergelijkingstabellen voor uitstoot van machines en werktuigen: VITO Studie 

Als uit deze vergelijkingen blijkt dat de impactscore groter is dan 1% drempelwaarde, dan dien je de impactscoretool te gebruiken om de totale N-emissies te berekenen. Deze impactscoretool kan je vinden op de website van de overheid (impactscoretool).

De overheid zorgde tevens voor een update van de praktische wegwijzer "Stikstofdepositie" die alles verder in detail uitlegt, je kan deze hier vinden. 

Terug naar overzicht