Naar een gestructureerd beheer van uw Persoonlijke Beschermingsmiddelen

De keuze in Persoonlijke BeschermingsMiddelen (PBM) is de laatste jaren enorm toegenomen. Enerzijds zijn er de wettelijke eisen en normen waaraan deze PBM’s moeten voldoen. Anderzijds is er een enorme verscheidenheid in het aanbod, onder meer door technologische ontwikkelingen en zelfs de invloed van mode-trends. Het is dan ook niet ongewoon dat het moeilijk wordt om in jouw bedrijf een goed overzicht te bewaren van de ‘nodige’ versus de ‘aanwezige’ PBM’s.

ESQ PBM klein.jpg

In eerste instantie zou de keuze van een PBM gebaseerd moeten zijn op een risico-identificatie & -evaluatie.  Als risico’s niet vermeden, verminderd of met collectieve beschermingsmaatregelen aangepakt kunnen worden, is het gebruik van PBM’s aangewezen.

Dan komt al snel de vraag 'welke PBM', rekening houdende met het vereiste beschermingsniveau, maar ook met het gebruiksgemak, de verwachtingen van de gebruiker, de kostprijs,…

Wat de praktijk ons leert...

... is dat het vaak gebeurt dat er toch meerdere types handschoenen, veiligheidsschoenen, veiligheidsbrillen, enzovoort de organisatie binnen sluipen, omwille van ‘oudere’ types die toch nog de voorkeur wegdragen van de gebruiker, omwille van geen eenduidig aankoopbeleid, verschillende leveranciers,….

En zo zijn er nog tal van redenen aan te halen die er voor zorgen dat er een wildgroei aan PBM’s ontstaat.

dennis@esqsolutions.be

Net om  het overzicht te kunnen bewaren, kosten te besparen, maar ook letsels te beperken door gebruik van de juiste PBM’s voor de juiste toepassing, is het belangrijk om het PBM beleid gestructureerd aan te pakken.

ESQ ontwikkelde hiervoor een stappenplan die jou van A tot Z begeleidt in een gestructureerde aanpak. Werken in verschillende fasen is zeker ook een mogelijkheid.

De ‘What – Why – How’ van deze aanpak wordt hier voor jou samengevat:

WHAT?

  • Optimaliseren van het PBM beheer binnen jouw organisatie

WHY?

  • Voorkomen van een wildgroei aan PBM’s
  • Kostenbesparend
  • Standaardisatie zorgt voor duidelijkheid
  • En duidelijkheid resulteert in motivatie bij de gebruiker

HOW?

  • Gestructureerde werkwijze binnenbrengen m.b.t. PBM’s
  • Inventarisatie huidige situatie
  • Taak Risico Analyse met als doel het bepalen van de nodige PBM’s
  • Opmaak instructies en visualisatie
  • Overzicht nieuwe situatie
  • Opleiding

Met andere woorden, ondervind je binnen jouw organisatie ook dat er een wildgroei aan PBM’s ontstaan is en het niet duidelijk is welke PBM voor wat of hoe te gebruiken of wens je een gestructureerde aanpak in te voeren, dan helpen wij jou daar graag bij met onze expertise op een ‘custom made’ wijze.

Wens je meer te weten? Dan kan je contact opnemen met via ons contactformulier.

Terug naar overzicht