Skills van de leidinggevende

Een interactieve training op maat

We kennen allemaal de traditionele opleidingen "hiërarchische lijn" met de taken en verantwoordelijkheden inzake welzijn en de relevante wetgeving. De voorbije maanden hebben ons geleerd dat er wel wat meer verwacht wordt van een leidinggevende in een organisatie. Denk aan betrokkenheid, duidelijke en heldere communicatie, motivatie en waardering,

Is de opleiding "hiërarchische lijn" dan nog wel voldoende?

Kunnen we er van uit gaan dat leidinggevenden, de ene al wat meer ervaren dan de andere, enkel met een opleiding rond verantwoordelijkheden voldoende “gewapend” zijn om alle uitdagingen op de werkvloer aan te gaan, om de juiste prioriteiten te kunnen bepalen,…?

Alle leidinggevenden werden op een bepaald moment aangesteld, maar weten diezelfde mensen op welk punt op de ‘evolutieladder’ ze zitten en of zij goed bezig zijn, los van alle doordeweekse rendementen?

Als we eerlijk zijn, stellen we vast dat:

  • nee, ze zijn vaak onvoldoende gewapend en…
  • nee, ze weten niet hoe ze als persoon ervaren worden binnen het team en de organisatie en…
  • ja, ze denken dat ze goed bezig zijn omdat de deadlines, cijfers en rendementen behaald worden.

Klopt dat wel volledig?

Niets is minder waar. De enige echte graadmeter is de temperatuur op de werkvloer. Om jouw medewerkers gemotiveerd en tevreden te houden, heb je skills nodig, de juiste.

Daarvoor is een opleiding “skills van de leidinggevende” essentieel in het groeitraject van een eerstelijnsverantwoordelijke, een productie manager, een plant manager,… Allen kunnen van deze opleiding iets opsteken.

Hoe pakt ESQ dit dan aan?

ESQ Solutions verzorgt deze hands-on en interactieve opleiding bij jullie in-house. Naast een aantal traditionele thema’s zoals communiceren, luisteren en observeren gaan we aan de hand van dialoog en oefeningen op zoek naar het correct gebruiken van tools om:

  • te weten waar we onze energie moeten aan spenderen, waar we invloed kunnen op uitoefenen en waar best niet;
  • jouw collega’s of jouw teamleden te laten inzien dat ze deel uitmaken van een groter geheel;
  • jullie te laten omgaan met weerstand;
  • je collega’s te overtuigen van een vernieuwing of een opdracht buiten de “comfort zone” (want daar kan je het meeste leren 😉);
  • CORRECT en CONSTRUCTIEF feedback te geven;
  • ….

Deze opleiding is een dag vol praktijk en oefeningen waar de deelnemers op het einde weten dat hun “kennis -en ervaringsrugzak” is aangevuld. We zorgen er tevens voor dat deze op maat van jullie bedrijf wordt gegeven aan de hand van concrete voorbeelden uit jullie bedrijfsomgeving.  

IMG_20200703_134104952.jpg

Enkele getuigenissen van deelnemers aan deze opleiding:

"Duidelijke taal, heel toegankelijk, geen stijve bedoening."

"Beknopt maar vooral direct toepasbaar en je ziet het bos door de bomen nog op het einde van de dag."

"Door eigen ervaringen te delen en schetsen van herkenbare situaties zorgt de lesgever er voor dat het zeer duidelijk is wat we in de praktijk moeten brengen."

 

Interesse om in jouw bedrijf voor je management team of je leidinggevenden deze opleiding te organiseren? Neem dan contact op via het contactformulier.

Terug naar overzicht